فلسفه و تعلیم وتربیت

آموزش وپرورش و دیدگاه فلسفی

فلسفه و تعلیم وتربیت

آموزش وپرورش و دیدگاه فلسفی

ساختار کلی نظام آموزش وپرورش اتریش

 

اختیاری می باشند ، کودکان‌ از 5 سالگی‌ وارد دوره‌ یک‌ ساله‌ آمادگی‌ می‌شوندمهد کودک های دولتی ( توسط دولت، ایالتها یا شهرداریها تأسیس یافته اند ) و مهد کودک های خصوصی(که توسط انجمن‌ها، کلیسا ها یا گروه های مذهبی اداره می‌شوند) وجود دارند. اکثر مهد کودکها توسط شهرداریها ( تقریباً80درصد) تأسیس یافته‌اند ،  برنامه های آموزشی: یک برنامه تحصیلی تعیین شده و ثابت در اتریش و جود ندارداما برنامه رایج شامل تمرینهای عملی اجباری در موضوعات ذیل که در مجموع دروس 20 هفته را در بر می گیرند، می باشد. دینی، تاریخ، جغرافی، زیست شناسی، ترافیک، زبان و بیان شفاهی، آواز خوانی و موسیقی، تمرین آواز، نقاشی ، صنایع دستی، تربیت بدنی، نواختن آهنگ ارزیابی وجود ندارد ؛ گزارش سالیانه  مدرکی دال بر حضور کودک در این دوره می باشد. هدف : حمایت و تکمیل تعلیم و تربیت خانوادگی  ، ارائه خدمات تکامل فردی توسط تدابیر مناسب در گروه های هم سن و سال ، ارتباطات آموزش اساسی مذهبی و آداب و رسوم، آماده کردن برای ورود به مدرسه تحت همراهی والدین و مدرسه

-آموزش ابتدایی

 تحصیلات اجباری است ، از 6 سالگی‌ آموزش‌ ابتدایی‌ آغاز می‌شود.مدت‌ دوره‌ ابتدایی‌ 4 سال‌ است‌ ، معلمین کلاس ،چهار سال را با همان کلاس و کودکان سپری می نمایند،برنامه های آموزشی: 21تا23ساعت در هفته، آموزش مذهبی، تاریح ملی، جغرافی،  زیست شناسی، زبان آلمانی، نوشتن، خواندن ،ریاضیات، موسیقی، نقاشی، مقاله نویسی، صنایع دستی، تربیت بدنی، در چارچوب قانون استقلال مدارس دارای ساعات خالی در برنامه آمورشی برای امور دلخواه می باشند، آموزش یک زبان خارجی (انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، کرواسی، اسلاوی، مجارستانی، چک یا اسلواکی) با این وجود، آموزش زبان خارجی در بیشتر مدارس زبان انگلیسی می باشد هدف تقویت و تکامل اعتماد دانش آموز به قدرت و توانائی های فردی گسترش و بنیان گذاری قدرت تصمیم گیری و استفاده از موقعیت (قدرت بیان ، تقویت روحیه همکاری، نظم ، فراگیری و به رسمیت شناختن مقررات و استانداردها ) گسترش توانایی های بیانی و زبانی ، انتقال توسعة دانش های پایه ، آمادگی ها ، توانایی ها و نظریات ،در پایه چهارم فقط ارزیابی نوشتاری به عمل می آید، کلاس های اول و دوم ابتدائی یک سیستم واحد را تشکیل می دهد

3- آموزش عمومی متوسطه:

 آموزش اجباری، تحصیلات‌ متوسطه‌ عمومی‌ به‌ مدت‌ 4 سال‌ آغاز می‌شود. در این‌ دوره‌ توجه‌ زیادی‌ به‌ کارهای‌ عملی‌ می‌شود و دانش‌آموزان‌ همراه‌ مبانی‌ نظری، کاربردهای‌ عملی‌ را نیز می‌آموزند. بنابراین برنامه آموزشی‌ بر اساس‌ آموختن‌ از راه‌ تجربه‌ است. مدارس‌ در کنار دروس‌ اصلی‌ آلمانی، ریاضیات‌ و زبان‌ خارجی، دروس‌ دیگری‌ را با توجه‌ به‌ امکانات، برنامه‌ریزی‌ می‌کنند که‌ شامل‌ علوم‌ و فناوری، زمین‌شناسی، کامپیوتر، هنر و ورزش‌ است

 4-آموزش تکمیلی متوسطه:

 دانش آموزان ممتاز در دوره ابتدایی به دبیرستان های جامع (AHS) راه می یابند و پس از دوره چهار ساله متوسطه عمومی (سیکل اول)، دوره چهار ساله آخری (سیکل دوم) را نیز در همین دبیرستان ها ادامه می دهند سپس دانش آموزان ممتاز وارد کالج های فنی- حرفه ای (HTL)  و عده ای نیز وارد دبیرستان اقتصاد (HAK) می شوند. بقیه آنها وارد هنرستان (Berufsschule) یا مدارس تخصصی ورزشی و موسیقی می شوند و دوره  2 تا چهار ساله  این مدارس را می گذرانند. ارزیابی  همه دانش آموزان دبیرستان ها و کالج ها از هر گرایشی در امتحانات نهایی دیپلم شرکت می کنند و در صورت قبولی، مدرک دیپلم دبیرستان دریافت می کنند  و دارندگانش «دانش آموختگان دبیرستان ها» (Maturanten) نامیده می شوند.

5-آموزش بزرگسالان:

آموزش بزرگسالان از20سالگی شروع می شود  این مؤسسات  خصوصی هستند(انجمن های مذهبی، سازمانهای کارگری و کارفرمایان، احزاب سیاسی و اتحادیه های علمی و فرهنگی) برنامه های درسی بیشتر جنبه فنی و کارآموزی دارد در مورد ارزیابی قبل از گرفتن سوالات نهایی به صورت جداگانه یک سری امتحانات سازمان یافته برگزار می شود

6- آموزش عالی:

سیتم آموزش عالی اتریش تا سال 2001 رایگان بود بعد از آن مطالعات با هزینه انجام گرفت (366یورودر هر ترم برای دانشجویان اتریشی و حدود 700یورو در هر ترم برای دانشجویان غیر اتریشی )با این حال دولت در سال 2008  تصمیم گرفت برای دانشجویان اتریشی که در حداقل زمان تحصیلشان تمام کرده اند هزینه تحصیل را رایگان کند.23دانشگاه عمومی 11دانشگاه شخصی در اعطای مدارک بالای دارای استقلال هستند قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه ،دانشگاه وین است . به طور سنتی دانش اموزان آزاد بودند در هر دانشگاه ودر هر رشته گه د.ست داشتند ثبت نام کنند وحتی می توانستند در چند رشته یا موضوع متناسب با توانایی ها و استعدادشان ثبت نام کنند ولی اخیرا شماری از رشته ها به وجود آمده اند که از جمله رشته ها ی موثر عبارتند از: زیست شناسی،حقوق پزشکی ،دندان پزشکی ،دامپزشکی ،فارماکولوژی ،روانشناسی،روزنامه نگاری و علوم اقتصادی

دانشگاههای علوم کاربردی از سال 1990

در سال 1990 در اتریش علاوه بر دانشگاه های سنتی دانشگاه کاربردی نیز معرفی شد آموزش در این کالج ها بیشتر به مهارتهایی که قابلیت استفاده داشتند طراحی شده بود دانشجویان آزادی کمتری در انتخاب دارند بسیاری از دوره ها و اموزش ها در طول ترم داده می شود و تمام دانشجویان در طول 4سال فارغ التحصیل می شوند البته این مدت نسبی است  که معمولا 4سال طول می کشد

دانشگاههای خصوصی از سال 2001

بر اساس مجوز رسمی قانون فدرال از سال 2001 آغاز به کار کرده است مجوز رسمی شامل :حق قانونی اعطایی درجه  علمی ،مورد ارزیابی قرار دادن متقاضیان ،مسایل و توصیه ها یی به مقامات مسول مجوز رسمی ، وزارت فدرال آموزش وپرورش ،علوم و امور فرهنگی می باشد و این مجوز رسمی باید به طور مرتب تمدید شود امروزه در سال 2007 یازده دانشگاه خصوصی در اتریش دارای مجوز رسمی و معتبر هستند

اصلاحات: در سال 2003دانشگاهها به طور موثر از افراد حقوقدان مستقل شد ند و به طور قابل توجهی به ورزا اجازه داده شده بدون کنترل عمل کنند با این حال جمعی از استادان ،دانشجویان سال سوم دانشکده،معلمان و دانشجویان  به وسیله سلسله مراتب مدیریت قوی از بالا جابه جا می شوند

درجه علمی: اتریش قابل مقایسه با هیچ کالج آمریکایی یا مدرسه آمریکایی نیست دانش آموزان در یک یا چند رشته ثبت نام می کنند که انتظار می رودبعد از 4تا 6سال فارغ التحصیل شوند تا سال 1970 درجه اول دانشگاهی Magister(که معادل کارشناسی ارشد در لاتین)است در علوم انسانی ،اقتصادی و اجتماعی،علوم ،حقوق و علوم طبیعی است اما اخیرا مدارک کاردانی 2 تا 3سال تحصیل به شرط برخورداری از دیپلم دبیرستان ، مدارک کارشناسی3تا 4سال تحصیل باداشتن کاردانی،مدرک کارشناسی ارشد4تا 5سال تحصیل باداشتن کارشناسی وگذراندن پایان نامه، مدارک دکتری باداشتن  کارشناسی و کارشناسی ارشد ، دکترا در اتریش‌ پژوهشی‌ است‌ و چهار تا شش سال‌ طول‌ می‌کشد

پزشکی موضوعی است  که با مدرک دکتری و تنها بعد از حداقل 6سال است .در بیشتر رشته ها دانشجویان به ارائه یک مقاله پژوهشی در حدود 100صفحه نیاز دارد اما در بعضی اوقات به طور قابل توجهی طولانی تر می شود  نیازبسیار متفاوت هستند بعضی دانشجویان سالها روی تزشان کار می کنند بنابراین فارغ التحصیلی به تعویق می افتد

تامین بودجه    :

مطابق قانون دولت بودجه را به مدارس صرف نظر از تولد ،نژاد ،موقعیت،طبقه،زبان یا مذهب اختصاص می دهد

مدیریت آموزشی:

وظیفه وزارت اموزش وپرورش فدرال نظارت اولیه، ثانویه وسرمایه گذاری در آموزش ابتدایی ومتوسطه وازسال 2000آموزش عالی   می باشدودر سطح کشور این کارها توسط مسولین مربوطه انجام می گیرد

 

آموزش معلمان:

آموزش معلمین ابتدایی، متوسطة عمومی و معلمین فنی و حرفه‌ای

در کالجهای آموزش معلم دورة آموزشی را می بینند. دورة آموزشی در 6 نیم سال تحصیلی (سه سال) به طول می‌انجامد و با امتحان صلاحیت آموزشی به اتمام می‌رسد

آموزش معلمین مقطع متوسطه

معلمین مدارس متوسطه به استثنای عمومی در دانشگاه تحت تعلیم و آموزش قرار می‌گیرند. حداقل مدت زمان تحصیل برای کسب مدرک معلمی پنج سال  می باشد که دورة کارآموزی را در بر می‌گیرد.  در پایان دوره، دانشجویان در رشتة اصلی و تخصصی شان امتحانات لازم ار پشت سر گذاشته و سپس به آنها مدرک  فوق لیسانس اعطاء می شود. علاوه بر این، آنها باید یکسال تجربة کافی را به عنوان یک معلم آزمایشی کسب نمایند.

ارزیابی

 شامل :ارزیابی مشارکت فعال دانش آموزان در کار کلاسی ، ارزیابی شفاهی، ارزیابی نوشتاری ( ارزیابی کلاسی، امتحانات، دیکته ارزیابی عملی، ارزیابی گرافیکی ( درمورد موضوعاتی شبیه به هندسة ترسیمی)،معلمین مسؤول کلیة ارزیابیها می باشند. آنها عموماً مهارتهای فردی و تواناییهای فردی دانش‌آموزان را در موضوعات فردی ارزیابی می نمایند، مقدار نمرة مورد نظر از 1 تا 5 می باشد خیلی خوب ( نمرة‌1) ، خوب (نمرة 2) ، رضایت بخش ( نمرة 3)، کافی (4)، و رضایت بخش نیست (5)، مدرسه گزارشات دوره‌ای (در پایان اولین نیم سال تحصیلی)، گزارشات سالیانه (در پایان سال تحصیلی) و گواهی دوره (بعد از گذراندن سال تحصیلی با موفقیت در نوع ویژه ای از مدرسه) را صادر می نماید

 

جمعیت : 8،131،111 نفر

 زبان: آلمانی

باسوادی : 98 ٪

تعداد مدارس ابتدایی : 3،703

هزینه های عمومی در آموزش و پرورش : 4/5٪

مدرسه اجباری : 9 سال

دانشجویان خارجی در دانشگاههای ملی : 27،172 نفر

 کتابخانه ها : 2،016

 ثبت نام درآموزش ابتدایی : 381،927 (100 ٪)

ثبت نام درآموزش متوسطه : 793،485 (103 ٪)

 ثبت نام آموزش عالی : 240،632(48 ٪)    

معلمان آموزش ابتدایی: 31،251 نفر

 معلمان آموزش متوسطه: 79،806 نفر

معلمان آموزش عالی:26،356 نفر

نسبت دانش آموزبه معلم در آموزش ابتدایی: 12:1

 نسبت دانش آموزبه معلم در آموزش متوسطه: 9:1

 سال تحصیلی : سپتامبر و ژوئن                                                                                                                                                               

درآمد سرانه:32300دلار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد