اختیاری می باشند ، کودکان از 5 سالگی وارد دوره یک ساله آمادگی میشوندمهد کودک های دولتی ( توسط دولت، ایالتها یا شهرداریها تأسیس یافته اند ) و مهد کودک های خصوصی(که توسط انجمنها، کلیسا ها یا گروه های مذهبی اداره میشوند) وجود دارند. اکثر مهد کودکها توسط شهرداریها ( تقریباً80درصد) تأسیس یافتهاند ، برنامه های آموزشی: یک برنامه تحصیلی تعیین شده و ثابت در اتریش و جود ندارداما برنامه رایج شامل تمرینهای عملی اجباری در موضوعات ذیل که در مجموع دروس 20 هفته را در بر می گیرند، می باشد. دینی، تاریخ، جغرافی، زیست شناسی، ترافیک، زبان و بیان شفاهی، آواز خوانی و موسیقی، تمرین آواز، نقاشی ، صنایع دستی، تربیت بدنی، نواختن آهنگ ارزیابی وجود ندارد ؛ گزارش سالیانه مدرکی دال بر حضور کودک در این دوره می باشد. هدف : حمایت و تکمیل تعلیم و تربیت خانوادگی ، ارائه خدمات تکامل فردی توسط تدابیر مناسب در گروه های هم سن و سال ، ارتباطات آموزش اساسی مذهبی و آداب و رسوم، آماده کردن برای ورود به مدرسه تحت همراهی والدین و مدرسه ادامه مطلب ...
اهمیت و جایگاه پژوهش و تحقیق در توسعه همه جانبه برکسی پوشیده نیست، تحقیق و پژوهش شاهراه ورود به خودکفایی و استقلال همه جانبه است تا جامعهای از نظر علمی جایگاه مورد قبولی در جهان کنونی نداشته باشد نمیتواند از استقلال سخن بگوید. در جهان کنونی جامعهای مستقل است که در داد و ستد اطلاعاتی تنها گیرنده و مصرف کننده نتایج تحقیق و پژوهش دیگران نباشد زیرا در این صورت آنچه لازم دارد در اختیار او برای یک زندگی سعادتمند قرار نمیدهند بلکه آنچه دیگران میخواهند و با منافع ملی آنها سازگار است ارایه میدهند
ادامه مطلب ...
برنامه ریزی بر پایه ی سناریو((مفاهیم، مبانی و کاربردها))
حیدر بابزیدی
کارشناسی ارشد تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش
مقدمه
امروزه تعداد انگشت شماری از دولت ها، شرکت ها و سازمان ها از عملکرد خود در محیط های متلاطم و پر از آشفتگی کسب و کار راضی هستند. در دهه های گذشته روش برنامه ریزی سنتی، که بیشتر بر پایه پیش بینی های قطعی استوار بود، تا حدود زیادی موفق از آب در می آمد. اما اکنون این روش دیگر کارائی ندارد. البته نمی توان ادعا کرد که همه پیش بینی ها نادرست هستند، در واقع شاید در بعضی موارد برخی پیش بینی ها درست و دقیق باشند، اما مشکل اینجاست که اکثر پیش بینی ها بر این مبنا تهیه می شوند که " آینده بسیار شبیه زمان حال خواهد بود و دنیای فردا تفاوت کمی با دنیای امروز خواهد داشت." پیش بینی ها شاید در افق زمانی کوتاه و معینی درست باشند، ولی دیر یا زود با ظهور رویداد های پیش بینی نشده و غافلگیر کننده، ناتوانی رهبران و مدیران برای درک تغییرات نوظهور آشکار خواهد شد. این ناتوانی موجب از کارافتادن و غیر قابل استفاده شدن استراتژی های طراحی شده براساس پیش بینی های قطعی می شود. بسیاری از رهبران و مدیران تجربه تلخ غلط از آب در آمدن پیش بینی های خود را از یاد نبرده اند. راه حل این مساله بهبود روش های پیش بینی ویا استخدام کارشناسان متخصص تر نیست زیرا نیروهای متعدد و عدم قطعیت های فراوان در شکل بخشیدن به آینده دخیل هستند. حتی می توان نشان داد که تغییرات بزرگ و چشمگیر معمولا در عرصه هایی به وقوع پیوسته اند که به ذهن هیچ متخصصی خطور نکرده بود. منشا چنین تغییراتی خارج از مرزهای محیط "متعارف" کسب و کار است . به هر حال باید اذعان کرد که آینده ثابت و پایدار نیست و پیش بینی های قطعی که فقط بر اساس مطالعه گذشته و تاریخ تهیه می شوند، جوابگوی نیازهای رهبران و مدیران ارشد دولت ها، سازمان ها و شرکت ها هنگام برنامه ریزی استراتژیک نیست. روش "برنامه ریزی برپایه سناریو" برای پاسخگوئی به چنین نیاز هایی پا به میدان می گذارد ادامه مطلب ...آموزش روش تحقیق دارای مراحلی به این شرح است:
1- روبه رو کردن فراگیرنده با مساله :هر پژوهش معمولا با مساله ای که باید حل شود، پرسشی که باید جواب داده شود یا تصمیمی که باید گرفته شود، آغاز می شود. مهارت های یادگیری روش تحقیق، ابزارهای حل مساله و کاوشگری ای هستند که از آنها برای جمع آوری اطلاعات ( داده ها ) و آزمون نتایج ( توضیحات ) استفاده می شود .بنابراین، در این مرحله معلم درس خود را با ارائه یک پرسش، طرح یک معما و یا بیان یک مشکل شروع می کند و از دانش آموزان می خواهد پرسش هایی را برای مطالعه و پژوهش، ابداع یا انتخاب و مطرح کنند. به عبارت دیگر، در این مرحله معلم تلاش می کند که برای ایجاد انگیزه تحقیق، تفکر و کنجکاوی در دانش آموزان مساله ای را طرح کند و بدین ترتیب جرقه شروع تحقیق را بزند .
ادامه مطلب ...